Logo VAH

Nieuws

hallo patientJe hebt het misschien al wel eens meegemaakt: je loopt tevreden de spreekkamer van je behandelend arts uit, maar eenmaal thuis denk je ‘ik had dit nog willen zeggen en dat nog willen vragen’ en vraag je je af of jullie eigenlijk wel op dezelfde lijn zaten over de beslissingen en/of afspraken die zijn gemaakt.

Onderzoek heeft laten zien dat patiënten tevredener zijn over de zorg die ze krijgen als ze samen met hun zorgverlener beslissen over diezelfde zorg. Ook zijn ze trouwer aan de afspraken die zijn gemaakt. Belangrijk, want bijvoorbeeld bij de spreidbehandeling van een baby met heupdysplasie speelt therapietrouw een grote rol bij het succes van de behandeling. En ook bij het slikken van medicatie is het van belang om die op regelmatige basis te nemen en geen dosis over te slaan.

Toch gaat het samen beslissen nog lang niet altijd vanzelf. Hoewel 46% van de zorgverleners zegt samen met zijn of haar patiënt of cliënt te beslissen, heeft maar 37% van de patiënten en cliënten dit als zodanig ervaren. Er bestaan veel misverstanden over samen beslissen, bijvoorbeeld dat patiënten samen beslissen te ingewikkeld vinden en er daarom niet toe in staat zijn. Een deel van de patiënten denkt dat hun mening niet relevant (genoeg) is of ze zijn niet gewend om iets te zeggen. Redenen waardoor het proces van samen beslissen makkelijk de mist in kan gaan.

hallo orthopedisch chirurgDaarom is op 6 september een grote campagne begonnen, die oproept om vragen te stellen, beter te luisteren en gesprekken voor te bereiden. Want samen beslissen begint met een goed gesprek. En een goed gesprek begint over het algemeen gewoon met ‘Hallo’. De campagne richt zich zowel op zorgverleners als hun patiënten en cliënten omdat zij allemaal een rol hebben bij het voeren van een goed gesprek. Door de kennis van de patiënt of cliënt over zijn of haar situatie te bundelen met de kennis van de zorgverlener kun je samen beslissen welke zorg op dat moment het beste past.

Met eenvoudige tips en hulpmiddelen om ze uit te voeren, krijgen alle partijen een duwtje in de rug om betere gesprekken met elkaar te voeren. Je krijgt vragen aangereikt die je aan jezelf kunt stellen, zoals bijvoorbeeld ‘Schrijf jij voor een gesprek al je vragen op?’, ‘Vraag jij naar de voordelen en nadelen van een behandeling?’ en ‘Vertel jij wat je verwacht van de behandeling?’. Zorgverleners kunnen zichzelf vragen stellen als: ‘Vraag jij wat je patiënt belangrijk vindt in het dagelijks leven?’, ‘Leg jij uit hoe een behandeling het dagelijks leven van je patiënt kan veranderen?’ en ‘Maak je gebruik van de Terugvraagmethode?’.

De website waar de campagne om draait is www.begineengoedgesprek.nl. Daar vind je alle tips voor het voeren van een goed gesprek, inclusief verwijzingen naar andere websites die je verder kunnen helpen bij het op een rijtje zetten van wat voor jou belangrijk is tijdens het gesprek met je zorgverlener.

Beslis jij al samen met je arts?

Dit artikel is geschreven door Renske Pereboom en staat ook in Heupge(w)richt 97.